Seizoenen als Symbool

Voor Dawson staan de seizoenen symbool voor de cyclus van het leven. Het ballet verbeeldt daarom de loop van het leven van geboorte tot dood en alle menselijke gevoelens die zich daar tussenin afspelen zoals vreugde, angst, liefde en rouw

Opdracht 1 

Denk jij dat ballet zich als kunstvorm goed leent om de cyclus van het leven te verbeelden? Waarom wel/niet?

Ken je ook andere kunstwerken die hier over gaan? Denk aan een muziekstuk, een beeldende kunstwerk, een film of een theaterstuk.


ATLETISCH BALLET

The Four Seasons wordt een ‘atletisch’ ballet genoemd. Zo liften  de dansers elkaar torenhoog en worden ledematen ver overstrekt. Voor Dawson wordt een voorstelling bijzonder als er voorbij grenzen gegaan wordt. “Daar is het waar dansers rechtstreeks hun emoties in gaan, waar eerlijkheid, oprechtheid en waarheid schuilen.”

Natuur als inspiratiebron

In het werkproces met de dansers gebruikte Dawson vaak beelden uit de natuur als inspiratiebron. Dawson wil met het ballet namelijk ook laten zien dat wij mensen deel uitmaken van de natuur.  Hij zegt daarover: “Hoe vaak we ook beweren dat het niet zo is, een kunstmatig omhulsel om ons heen bouwen of regels opstellen om de natuur te beheersen, de natuur wint altijd – de natuur is groter dan wij.”

DE COMPONIST

Het ballet wordt gedanst op muziek van de Duitse componist Max Richter (1966) Hij is een  wonderbaarlijk figuur in de hedendaagse muziek scene, met baanbrekend werk als componist, pianist en producer. Hij maakte zowel composities voor synthesizers en computers als voor volledig symfonieorkesten.  Richter's werk omvat soloalbums, balletten, uitvoeringen in concertzalen, film- en televisieseries, videokunst-installaties en theaterwerken.

max Richter

 “Tijdens een concert hoorde ik eens iets dat ik nog nooit eerder had gehoord. mijn eerste impuls was om naar huis te gaan en zelf iets te componeren. het is bijna alsof muziek altijd weer nieuwe, andere muziek genereert.” 

DE MUZIEK

In 2012 maakte Richter een muziekstuk, waarin hij uitging van de wereldberoemde  vioolconcerten De vier jaargetijden / Le quattro stagioni van Antonio Vivaldi. Richter gebruikte herkenbare motieven uit de muziek van Vivaldi (zoals het rommelen van onweer, en de ijzigheid van de winter) maar schreef er eigen melodieën, baslijnen en herhalingen over heen. Het is een modern en minimalistisch stuk, dat het nostalgische gevoel overbrengt dat veel mensen ervaren bij het verstrijken van de seizoenen.


Luister hieronder de fragmenten van de twee componisten.

Vergelijk de fragmenten. Welke van de twee zou jij kiezen om een dans op te maken? Licht je antwoord toe.


DE SCENOGRAAF

Het decor van het ballet werd ontworpen door Eno Henze. Hij werkt als kunstenaar en scenograaf op het grensgebied van wetenschap, filosofie en kunst. In zijn werk onderzoekt hij vaak de relatie tussen mens en machine. Zijn beeldende werk wordt internationaal tentoongesteld. Decors ontwerpt hij exclusief voor producties van David Dawson.

HET DECOR

Het decor bestaat uit vier lichtgevende geometrische vormen die staan voor de veranderende seizoenen. Een krachtig beeld dat steeds weer van vorm en kleur verandert. De driehoek verwijst naar de lente, het vierkant naar de zomer, de lijn naar de herfst en de cirkel naar de winter. Maar het zijn ook symbolen voor oneindigheid en natuurlijk staan ze voor meer dan dat. Dawson hoopt dat het publiek zich vrij voelt om er zelf op door te associëren. Waar denk je zelf aan bij deze geometrische vormen?


 Seizoenen als Symbool

Voor Dawson staan de seizoenen symbool voor de cyclus van het leven. Het ballet verbeeldt daarom de loop van het leven van geboorte tot dood en alle menselijke gevoelens die zich daar tussenin afspelen zoals vreugde, angst, liefde en rouw

Denk jij dat ballet zich als kunstvorm goed leent om de cyclus van het leven te verbeelden? Waarom wel/niet?

Ken je ook andere kunstwerken die hier over gaan? Denk aan een muziekstuk, een beeldende kunstwerk, een film of een theaterstuk.


Opdracht 1 

The Four Seasons wordt een ‘atletisch’ ballet genoemd. Zo liften  de dansers elkaar torenhoog en worden ledematen ver overstrekt. Voor Dawson wordt een voorstelling bijzonder als er voorbij grenzen gegaan wordt. “Daar is het waar dansers rechtstreeks hun emoties in gaan, waar eerlijkheid, oprechtheid en waarheid schuilen.”

ATLETISCH BALLET

Natuur als inspiratiebron

In het werkproces met de dansers gebruikte Dawson vaak beelden uit de natuur als inspiratiebron. Dawson wil met het ballet namelijk ook laten zien dat wij mensen deel uitmaken van de natuur.  Hij zegt daarover: “Hoe vaak we ook beweren dat het niet zo is, een kunstmatig omhulsel om ons heen bouwen of regels opstellen om de natuur te beheersen, de natuur wint altijd – de natuur is groter dan wij.”

Het ballet wordt gedanst op muziek van de Duitse componist Max Richter (1966) Hij is een  wonderbaarlijk figuur in de hedendaagse muziek scene, met baanbrekend werk als componist, pianist en producer. Hij maakte zowel composities voor synthesizers en computers als voor volledig symfonieorkesten.  Richter's werk omvat soloalbums, balletten, uitvoeringen in concertzalen, film- en televisieseries, videokunst-installaties en theaterwerken.

DE COMPONIST

 “Tijdens een concert hoorde ik eens iets dat ik nog nooit eerder had gehoord. mijn eerste impuls was om naar huis te gaan en zelf iets te componeren. het is bijna alsof muziek altijd weer nieuwe, andere muziek genereert.” 

max Richter

In 2012 maakte Richter een muziekstuk, waarin hij uitging van de wereldberoemde  vioolconcerten De vier jaargetijden / Le quattro stagioni van Antonio Vivaldi. Richter gebruikte herkenbare motieven uit de muziek van Vivaldi (zoals het rommelen van onweer, en de ijzigheid van de winter) maar schreef er eigen melodieën, baslijnen en herhalingen over heen. Het is een modern en minimalistisch stuk, dat het nostalgische gevoel overbrengt dat veel mensen ervaren bij het verstrijken van de seizoenen.


Luister hieronder de fragmenten van de twee componisten.

DE MUZIEK

Vergelijk de fragmenten. Welke van de twee zou jij kiezen om een dans op te maken? Licht je antwoord toe.


Het decor van het ballet werd ontworpen door Eno Henze. Hij werkt als kunstenaar en scenograaf op het grensgebied van wetenschap, filosofie en kunst. In zijn werk onderzoekt hij vaak de relatie tussen mens en machine. Zijn beeldende werk wordt internationaal tentoongesteld. Decors ontwerpt hij exclusief voor producties van David Dawson.

DE SCENOGRAAF

Het decor bestaat uit vier lichtgevende geometrische vormen die staan voor de veranderende seizoenen. Een krachtig beeld dat steeds weer van vorm en kleur verandert. De driehoek verwijst naar de lente, het vierkant naar de zomer, de lijn naar de herfst en de cirkel naar de winter. Maar het zijn ook symbolen voor oneindigheid en natuurlijk staan ze voor meer dan dat. Dawson hoopt dat het publiek zich vrij voelt om er zelf op door te associëren. Waar denk je zelf aan bij deze geometrische vormen?


HET DECOR